Breve currículum de Ana Piquer Píriz
Ana Mª Piquer-Píriz es profesora titular en la Facultad de Educación y Psicología (Universidad de Extremadura, España). Sus líneas de investigación se centran en: 1) el aprendizaje y la enseñanza de inglés como lengua extranjera, 2) la adquisición de vocabulario en L2, 3) el lenguaje figurado, y 4) el AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras). Sus trabajos han aparecido en revistas como Journal of Pragmatics, System, Language, Culture and Curriculum, Language Teaching Research, Review of Cognitive Linguistics, Metaphor and the Social World o VIAL. Recientemente ha publicado el libro E-learning in English Medium Instruction (EMI): Academic language for university students (2023, Peter Lang). Ha coeditado tres volúmenes: Metaphor in Foreign Language Instruction (2020, Mouton de Gruyter), Applying Cognitive Linguistics: Figurative language in use, constructions and typology (2018, John Benjamins), y Metaphor in Use: Context, culture, and communication 2012, John Benjamins), así como varios capítulos de libros con John Benjamins, Mouton de Gruyter, Routledge y Springer. Ha participado en proyectos de investigación a diferentes niveles: europeo (Interdisciplinary collaborative approaches to learning and teaching INCOLLAB – 2019-1-CZ01-KA203-061163; CLIL for young European citizens – CLIL4YEC – 2019-1-IT02-KA201-063222), nacional (Metaphor in Academic Talk: L2 metaphor production in Higher Education CLIL discussion Seminars – METCLIL: EuroCoAT Second phase, FFI2017-86320-R; Metaphor use in one-to-one academic consultations in English: Implications for Spanish student mobility in Europe– EuroCoAT FFI2011-22809) y regional: ha sido IP del proyecto financiado a nivel regional Developing virtual collaborative learning environments for content and language integrated learning (CLIL) in Higher Education adapted to the University of Extremadura (ICLUEx IB18055), y actualmente es también IP del proyecto financiado a nivel nacional, Exploring the EFL productive vocabulary of L2 and L3 (heritage) learners in a secondary school context: the cognitive dimension (HERCOG PID2022-137337NB-C22), en coordinación con la Universidad de La Rioja.