Programa
Keynote Speakers
Prof. Craig Clunas
Profesor emérito de Historia del Arte, Universidad de OxfordPrimer titular, entre 2007 y 2018, de la cátedra de arte chino. Ha sido conservador del Victoria & Albert Museum de Londres y profesor en la Universidad de Sussex y en SOAS, University of London. Miembro de la Academia Británica, ha escrito numerosas monografías sobre el arte y la cultura chinas durante los periodos del imperio tardío y la época moderna. Ha comisariado importantes exposiciones, de entre las que destacan Ming: Los 50 años que cambiaron China (Museo Británico, 2014) y Freud y China (Freud Museum London, 2020). Su libro más reciente, publicado en Pekín en una edición bilingüe es The Echo Chamber: Transnational Chinese Painting 1897-1936. En la autoridad está escribiendo una historia de la familia imperial en época Ming.
Professor Emeritus of the History of Art, University of Oxford
From 2007 to 2018 he was the first holder of the chair to work on the art of China. He has been a curator at the V&A Museum, London, and has taught at the University of Sussex and at SOAS, University of London. A fellow of the British Academy, he is the author of numerous books on the art and culture of China in the late imperial and modern periods, as well as the curator of significant exhibitions, including ‘Ming: 50 Years that Changed China‘ (British Museum, 2014) and ‘Freud and China‘ (Freud Museum London, 2020). His most recent book, published in a bilingual edition in Beijing in 2024 is The Echo Chamber: Transnational Chinese Painting 1897 -1936. He is currently writing a history of the imperial family in the Ming period.
Prof. Simon Kaner
Director ejecutivo del Instituto Sainsbury para el Estudio del Arte y las Culturas de JapónDirector del Centro de Arqueología y Patrimonio, es asimismo director fundador del Centro de Estudios Japoneses de la Universidad de East Anglia. Ha llevado a cabo excavaciones arqueológicas en el Reino Unido y en muchas partes de Europa, además de en Japón. Ha comisariado numerosas exposiciones en instituciones como el Museo Británico, el Museo Fitzwilliam de Cambridge y el Centro Sainsbury en Norwich. Sus exposiciones más recientes han sido: De Nara a Norwich: Arte y creencias en los confines de las Rutas de la Seda en Norwich (mayo de 2024) y Círculos de piedra: Stonehenge y el Japón prehistórico, en el Centro de Visitantes de Stonehenge (2002-2023). Su publicación más reciente es Leiko Ikemura: Usagi in Wonderland (ed. 2024). En la actualidad está trabajando en el proyecto de investigación Perspectivas Globales acerca de la Arqueología Británica y el río Shinano-Chikuma, sobre los marcos históricos del drenaje del río más largo de Japón.
Executive Director of the Sainsbury Institute for the Study of Japanese Arts and Cultures
He is also the Head of the Centre for Archaeology and Heritage. He is Founding Director of the Centre for Japanese Studies at the University of East Anglia. He has undertaken archaeological fieldwork in the UK and many parts of Europe, as well as in Japan.
He has curated a number of exhibitions, including at the British Museum, the Fitzwilliam Museum in Cambridge and the Sainsbury Centre in Norwich. His most recent exhibitions were Nara to Norwich: art and belief at the ends of the Silk Roads in Norwich (May 2024) and Circles of Stone: Stonehenge and Prehistoric Japan at the Stonehenge Visitor Centre (2022-23). His most recent publication is Leiko Ikemura: Usagi in Wonderland (ed. 2024) and his current research project is Global Perspectives on British Archaeology and The Shinano-Chikuma River Project: investigating the historic environments of Japanese longest river drainage.